Oct 28

Kokosolja: Hår Hud Och Andra Nyttiga Användningsområden

Få saker väcker så många känslor som diskussioner angående kost och hälsa. På senare år har kosttrenderna avlöst varandra och de som hållit sig uppdateradehar nog lagt märke till att fett ofta beskrivs som”livsfarligt”. Bland fetterna är det de mättade fettsyrorna som har fått ta den största smällen då de ständigt länkas till ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar och andra hälsoproblem. I denna grupp finner vi även kokosoljan som på senare år har vuxit i popularitet. Forskningen kring denna olja har resulterat i att vi nu vet att det finns flera goda effekter av att äta kokosolja. I denna artikel ska vi titta närmare på dessa effekter där ökat testosteron är ett av de mest framstående bevisen på att kokosolja är nyttigt.



En Exotisk Olja Som Kan Användas Till Mycket

Kokosolja framställs från kokosnöten (Cocos nucifera) och används flitigt inom många områden.Oljans doft av kokosnöt gör att tillverkare av tvål, doftljus och godis använder den i sina produkter. I svenska hem är kokosflingor den vanligaste formen av kokosfett men många recept kräver kokosolja vilket gör det värt att ha båda formerna tillgängliga i skafferiet.

Som livsmedel kan koksolja utan smak användas som stekolja men kan även ersätta andra typer av fett i olika typer av matlagning. När man ska steka i kokosolja rekommenderar vi en kokosolja utan smak eftersom smaken från kokosnöt lätt genomsyrar hela måltiden. Att använda cocosolja som stekolja är bättre jämfört med andra typer av oljor eftersom kokosoljan tål mycket högre värme innan den oxiderar (ca 180 grader).

Fett från kokosoljan utgör majoriteten av det fett som polynesiska folkgrupper ätit i tusentals år. Dessa grupper har även använt oljan i medicinskt syfte då de tror att kokosolja är bra för håravfall, hjärtproblem och diverse andra sjukdomar.

Kokosolja – Uppbyggnad

Ett fett består av ett antal individuella fettsyror som är sammanlänkade. Dessa fettsyror delas in i grupper beroende på deras kemiska uppbyggnad där de två huvudgrupperna är mättade – och omättade fettsyror. Förklaringen till varför en viss fettsyra klassificeras som mättad medan en annan är omättad är inte relevant för denna artikel men läsare som vill veta mer kan klicka här.

Kokosfett (kokosolja) består till 90 % av mättade fettsyror varav 49 % ärlaurinsyra och 18 % myristinsyra. Utöver de mättade fettsyrorna består kokosolja av 7 % enkelomättade fettsyror samt vitamin E och C, steroler och squalen.

De mättade fettsyrorna i kokosolja besår till 65 % av s.k. medium- chainfattyacids (MCFA). Denna indelning görs p.g.a. fettsyrornas längd och spelar stor rolleftersom MCFA är mer vattenlösliga än long-chainfattyacids (LCFA). Detta gör att kokosolja absorberas snabbare än t.ex. mättade fettsyror från jordnötter och nötkött.

Den ökade vattenlösligheten gör att kokosolja inte lagras lika lätt i fettceller. När fettsyror inte lagras i fettceller bildar de ketoner som kan användas för energiproduktion. Fettsyror som istället lagras i fettceller ökar kroppens insulinresistans och verkar pro-inflammatoriskt vilket gör att man kan motverka dessa effekter genom att äta kokosolja istället för LCFA.

Hur kan kokosolja förbättra din hälsa?​

Öka Ditt Testosteron Med Kokosolja

Låga testosteronnivåer medför flera negativa hälsoeffekter för män. Med ökande ålder sjunker kroppens testosteronnivåer vilket gör det extra viktigt att genom kost och fysisk aktivitet öka dessa för att undkomma skador och sjukdomar. Flera studier har visat att styrketräning leder till en akut ökning av testorsteron. Detta hormon har en anabol och en antikatabol effekt på musklerna vilket till viss del förklarar varför vi får större muskler av att träna.

Nyare studier har visat att kosten spelar stor roll i ökningen av testosteron efter träning. Man har bl.a. visat att personer som äter hög andel mättade- och enkelomättade fettsyror ökar sitt testosteron mer än de som istället äter mycket protein och kolhydrater.

Som tidigare nämnts består cocosfett till störst del av mättade och enkelomättade- och enkelomättade fettsyror. Detta betyder att en kombination av styrketräning och kokosfett är nyttigt för attöka kroppens testosteron.

Kokosolja Och Viktminskning

En av de största utmaningarna för personer som genomgår ett viktminskningsprogram är att det inte går se till att personen förlorar vikt från fett och inte från muskler, ben och organ (s.k. lean-mass). I en studie från Sahlgrenska Universitetssjukhuset visade man att personer som åt MCFA (den typ av fett som finns i kokosolja) förlorade mer vikt från fett än de som åt längre fettsyror (LCFA).

Utöver att gruppen som åt MCFA förlorade mer vikt från fett rapporterade de även mindre hungerkänslor än de som åt LCFA. Detta tror forskarna beror på att MCFA-gruppen producerade mer ketoner vilket är en viktig energikälla för hjärnan. När hjärnan använder ketoner som energikälla förmedlas en lägre hungerkänsla samtidigt som kroppen inte bryter ner proteiner för att skapa energi.

Efter ca 2 veckor hade grupperna i princip samma resultat vilket betyder att en MCFA diet endast gav en klar fördel i början av dieten. Dock är starten på en diet oftast den svåraste delen vilket gör att MCFA är klart fördelaktigt i jämförelse med LCFA under denna fas.

Kokosolja Hud Och Hår

Kokos är nyttigt även utanpå kroppen vilket har lett till att företag inom hud-och hårvård länge använt sig av olika former av kokosolja.Kallpressad kokosolja kan användas direkt på huden där den verkar återfuktande. Kokosolja kan även användas somsolskydd och har dessutomvisats lindra atopisk dermatit vilket är en relativt vanlig hudsjukdom som leder till torr och kliande hud.

Ekologisk kokosolja i håret har även visats reparera skadat och torrt hår. Som hårinpackning är kokosoljabättre än andra oljor (t.ex. mineralolja och solrosolja) p.g.a. kokosoljans kemiska uppbyggnad. Den låga molekylärvikten och det faktum att kokosoljans fettsyror är raka gör att den till skillnad från många andra oljor kan penetrera in i hårets proteiner.

Sammanfattning:

Kokosolja är lätt att använda i vardagen vare sig man väljer att baka med kokosolja eller applicera den på huden eller i håret. Denna olja är extra viktigt för aktiva personer då den hjälper dig höja dina testosteronnivåer, för att bygga muskler, samtidigt som den hjälper dig att förlora fett. För att använda en gammal klyscha: ”den bästa kokosoljan den du faktiskt använder” så vi rekommenderar att du testar några recept med kokosolja för att finna just din favorit.